OGARNIJ TEATR

Ogarnij Teatr jest projektem edukacji teatralnej realizowanym przez Fundację Szafa Gra we współpracy z Pałacem Kultury Zagłębia. W pierwszej i drugiej edycji projektu wzięło udział po 6 klas dąbrowskich szkół podstawowych, które przez cały rok poznawały tajniki teatru i przygotowały razem spektakl. Aktualnie realizujemy już III edycję projektu. W roku 2019/2020 głównymi prowadzącymi są aktorzy Teatru Zagłębia : Agnieszka Bałaga-Okońska oraz Michał Bałaga. Projekt opiera się na dziesięciu blokach tematycznych, dotyczących zagadnień związanych z teatrem.
Koordynacja: Weronika Kolbiarz (Pałac Kultury Zagłębia) tel. 602 436 735

BLOKI TEMATYCZNE REALIZOWANE W PROJEKCIE 2019/2020:

  1. Teatr – co to za miejsce?

Zajęcia poświęcone teatrowi jako miejscu spotkania ze sztuką. Uczestnicy zwiedzają budynek teatru, poznają takie pojęcia jak scena, kurtyna, zapadnia. Zapoznają się z historią teatru jako dziedziny sztuki i budują mapę pojęć ważnych dla widza teatralnego, które będą rozwijali w dalszym toku warsztatów.

  1. Aktor – kim jest człowiek po drugiej stronie kurtyny?

Uczestnicy warsztatów poznają tajniki gry aktorskiej. Dowiedzą się, jak zdobywa się warsztat aktorski. Sami staną na scenie i pod okiem instruktora spróbują się wcielić różne role. 

  1. Reżyser – co robi człowiek, którego nie widać na scenie?

Jak ważną rolę odgrywa reżyser w przy tworzeniu spektaklu? Czy spektakl może powstać bez reżysera? Tego wszystkiego dowiedzą się uczestnicy zajęć, którzy sami również spróbują swoich sił, jako reżyserzy.

  1. Scenografia – co znaczy w teatrze kolor, materiał, rekwizyt?

Uczestnicy dowiedzą się jak powstaje scenografia i jakie pełni funkcje w spektaklu – co może oznacza i czym może się stać. Sami również spróbują zaprojektować i wykonać scenografię.  

  1. Dramat – skąd biorą się słowa na scenie?

Warsztat poświęcony będzie takim zagadnieniom jak; dramat, adaptacja, didaskalia. Uczestnicy dowiedzą się jak powstają teksty pisane z myślą o scenie.

  1. Głos – jak to możliwe, że aktor jest słyszalny? 

Zajęcia poświęcone teatrowi słowa, podczas których uczestnicy dowiadują się, jak posługiwać się słowem, jak dbać o dykcję i prawidłowo używać emisji głosu. Praca nad rolą i budowanie etiud z wykorzystaniem fragmentów tekstów.

  1. Choreografia – co można powiedzieć tańcem?

Czy choreografia to tylko taniec? Otóż nie, na tych zajęciach młodzież dowie się czym poza tańcem może być choreografia i dlaczego choreograf znajduje się niemalże w każdym zespole produkcyjnym.

  1. Ruch – jak działa ciało na scenie?

Warsztaty dotyczące świadomości ciała na scenie. Uczestnicy poprzez budowanie etiud ruchowych uczą się, jak  pracować nad gestem i ruchem na scenie. 

  1. Przedmiot – czym może się stać na scenie?

Prezentacja różnorodnych form teatru lalkowego. Uczestnicy poznają m.in. teatr cieni, teatr czarny, teatr kukiełkowy i tworzą etiudy wykorzystujące techniki pracy z przedmiotem.  

  1. Krytyka – jak opisać i ocenić to, co widzę w teatrze?

Jak opisać swoje wrażenia po spektaklu? Czy wolno mi pisać negatywna ocenę? Jak zrobić to zgrabnie i tak, by nikogo nie urazić? Razem z krytykiem teatralnym uczestnicy dowiedzą się, jak pisze się recenzje teatralne.