Tak pracujemy na warsztatach “Lata w teatrze”!
Dzień 1
A więc do roboty…
Zaczęło się. Za nami pierwszy dzień „Lata w Teatrze”. To dziś uczestnicy zostali podzieleni na grupy, w których będą pracować przez najbliższe dwa tygodnie. Jak to w takich przypadkach bywa – już na początku były przesunięcia i przetasowania. Ostatecznie, po ustaleniu grup i zapoznaniu się z koncepcją przygotowywanego spektaklu, uczestnicy rozpoczęli pracę. W projekcie bierze udział prawie 40 osób, więc aby zapewnić komfort pracy, powstały dwie grupy aktorskie – jedną z nich prowadzą Bartłomiej Błaszczyński i Olga Chrzan, a drugą Dariusz Wiktorowicz i Mikołaj Karczewski. Dodatkowo, grupy zostały podzielone na pół – każda z połówek do południa będzie pracować z jednym instruktorem, a potem nastąpi zamiana. I tak minie czas do przerwy obiadowej. Każdy dzień kończyć będzie spotkanie podsumowujące dzień, połączone z integracją w ramach pedagogiki zabawy.
Temat katowickiej edycji „Lata w Teatrze” brzmi bowiem „Zabawa – bajki i bery”. Inspirację dla działań warsztatowych oraz późniejszego pokazu stanowić mają śląskie legendy zebrane przez prof. Dorotę Simonides. Jak się jednak okazuje, to nie wszystko – Jacek Jabrzyk, reżyser, który przygotowuje z uczestnikami finałowy spektakl twierdzi, że szukał inspiracji także we współczesności i nowych formach zabawy. Odnalazł ją w grach… komputerowych. „W śląskich opowieściach jest taka postać jak Utopiec. Mówiąc w dużym skrócie, ujawnia on ludzkie grzechy i przywary, a następnie wciąga człowieka pod wodę. Naszą wodą będzie świat wirtualny.” Właśnie taką koncepcję usłyszeli na otwarciu dnia uczestnicy. W ciągu najbliższych dni będą wymieniać się pomysłami i pracować nad pomysłami etiud.
Pierwszy dzień to jeszcze moment rozruchu. Ludzie dopiero wrócili z wakacji, potrzebują więc chwili, aby skupić się na nowym zadaniu. Dlatego praca w grupach miała dziś bardziej charakter wprowadzający. Uczestnicy uczyli się pracy w grupie, zapoznawali z konkretnymi teatralnymi dziedzinami i wykonywali wstępne ćwiczenia, które przygotują ich do dwóch tygodni intensywnego wysiłku. W teatrze, podczas pracy nad spektaklem, nie ma czasu na odpoczynek. I tej zasady wszyscy zdążyli się już nauczyć.
Grupa scenograficzna, prowadzona przez Barbarę WójcikWiktorowicz, zdążyła już dziś zapoznać się z warunkami technicznymi sceny, wykonać plany, a także spotkać się z reżyserem i scenarzystką. To oni podsuwali pierwsze pomysły na znane z internetu postacie, oglądali inspirujące filmiki i proponowali konkretne rozwiązania sceniczne.
Dariusz Wiktorowicz na pierwszym spotkaniu grupy aktorskiej
Rozpoczęcie warsztatów w grupie Bartka Błaszczyńskiego
Rozgrzewka grupy choreograficznej prowadzona przez Mikołaja Karczewskiego
Dzień 2
Na warsztatach takich jak te, nikt nie próżnuje. Ostatecznie ukształtowała się już grupa „reżyserska”, w której znaleźli się uczestnicy zainteresowani kompleksowym podejściem do tworzenia spektakli. Przez najbliższe dni będą pracować zarówno z reżyserem Jackiem Jabrzykiem, jak i Sandrą Jaworudzką oraz Miłoszem Markiewiczem, którzy będą z nimi tworzyć scenariusz powstającego spektaklu oraz nauczą ich myśleć o swojej twórczości bardziej teoretycznie.
Dziś młodzi reżyserzy odwiedzali pozostałe grupy warsztatowe i podpatrywali ich pracę. Uczestnicy pracujący z Mikołajem Karczewskim tworzą już pierwsze choreografie, a scenografowie pod okiem Barbary Wójcik-Wiktorowicz ruszyli w miasto podpatrywać rzeczywistość, którą później przetworzą na sceniczną. Dzień zakończyło spotkanie wszystkich grup, podczas którego rozmawialiśmy o tym, jak wyobrażamy sobie finałowy spektakl, co chcemy aby przekazał i jakie obawy z nim wiążemy.
Zarysy etiud na warsztatach Bartka Błaszczyńskiego
Olga Chrzan na warsztatach muzycznych
Spotkanie grupy reżyserskiej i aktorskiej pod okiem Jacka Jabrzyka
Dzień 3
Od dziś mamy już pierwsze teksty, które później znajdą się w finałowym spektaklu. Grupa reżyserska uczyła się pracować na otrzymanym materiale – czytali monolog na głos, skreślali niektóre partie tekstu, a następnie próbowali ustalić, kto powinien wypowiadać go podczas pokazu. To do tej pory jedyna grupa, która widziała pracę wszystkich uczestników. Obserwacje, których dokonują są niezwykle ważne – to od nich będzie potem zależeć, jakiego kształtu nabierze przedstawienie.
Ale pozostałe grupy też nie odpoczywają. Wszyscy aktorzy przygotowali już etiudy, które pokazywali reżyserowi i jego grupie. Jedna z etiud powstała nawet w formie vloga nagranego telefonem komórkowym. Mamy już coraz więcej materiału do późniejszej pracy. Dziś swoją wędrówkę po pozostałych grupach warsztatowych rozpoczęli też scenografowie. W najbliższych dniach będą podpatrywać światy tworzone za pomocą słowa, by potem połączyć je z plastyczną oprawą.
Dzień znów zakończyło spotkanie podsumowujące. Jest nas prawie 40 osób – potrzebujemy takich rozmów. W ciągu dnia grupy pracują ze swoimi prowadzącymi i (oprócz reżyserów oraz scenografów) nie mogą zobaczyć, co tworzą pozostali uczestnicy. Dlatego próbujemy wspólnie omówić kierunki, w których powinniśmy zmierzać przygotowując spektakl.
Dotarły do nas gadżety Instytutu Teatralnego – nerka to hit!
Jacek Jabrzyk przygląda się powstawaniu choreografii.
Grupa muzyczna ćwiczy popisowy numer
Przypinka Lwt – jesteśmy rozpoznawalni
Dzień 4
Goście, goście
Dziś odwiedziły nas dwie panie z Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, które koordynują cały projekt „Lato w Teatrze”. Towarzyszyły wszystkim grupom w ich pracy, podpowiadały w rozterkach, a czasem nawet uczestniczyły w zajęciach. Powstały kolejne elementy scenariusza, które zostały przeczytane i opracowane przez reżyserów, a następnie rozdzielone wśród aktorów. Grupa reżyserska pracowała też dziś nad tzw. eksplikacją reżyserską – próbowali stworzyć wypowiedzi tłumaczące ideę finałowego spektaklu, a także nazywające wyzwania stojące przed twórcami.
Scenografowie dokończyli oglądanie pracy grup aktorskich, a następnie zniknęli prawie na cały dzień. Spędzili go na złomowisku, poszukując inspiracji i pracując nad pomysłami wykorzystania codziennych przedmiotów w pracy scenografa. Opracowali już pierwsze koncepcje, które będą teraz konsultowane z reżyserami.
Grupy aktorskie przygotowały przez ten czas dużo etiud – zarówno tanecznych, jak i muzycznych czy słownych. Nadchodzi czas, by zderzyć je wszystkie ze sobą. Wydaje się, że mamy już na tyle materiału, aby stworzyć finałowy spektakl. Teraz nadchodzi czas ostatnich dopracowań.
Prezentacja etiud
Tak pracuje grupa scenograficzna pod okiem Barbary Wójcik – Wiktorowicz
Próba do etiudy inspirowanej internetowym fitnessem.
Dzień 5
Półmetek i pokaz
Zamykamy pierwszy tydzień pracy. Było bardzo intensywnie, czasem nawet emocjonalnie. Pierwsza połowa dnia upłynęła pod znakiem ostatnich prób nad przygotowanymi etiudami, które następnie zostały zaprezentowane w obecności wszystkich uczestników. Po raz pierwszy zobaczyliśmy, nad czym pracowali inni. Okazało się, że stworzyliśmy naprawdę różnorodny wachlarz historii. Niektóre z nich są zabawne, inne wydają się smutne, a jeszcze inne dają mocno do myślenia. Na pewno jednak jesteśmy też już w stanie powiedzieć co nieco o tym, jak funkcjonuje internet – po co go używamy, co w nim umieszczamy i dlaczego stał się dla nas tak ważny. Wygląda na to, że czeka nas bardzo interesujący spektakl. Od poniedziałku kończymy pracę warsztatową, a zaczynamy próby nad konkretnymi elementami pokazu. Tymczasem przed nami chwila na zasłużony odpoczynek.
Etiudy przygotowane przez grupę choreograficzną
Dzień 6
Dzień 7
Dzień 8
Dzień 9
Dzień 10