Newsletter subscribe

SŁUCHOWISKO „SYNEK Z FAMILOKA”

PREMIERA SŁUCHOWISKA „SYNEK Z FAMILOKA” na podstawie książki i wspomnień Gintera Pierończyka to projekt zrealizowany we współpracy z Katowice Miasto Ogrodów przez naszych aktorów.

Zapamiętujemy głównie historie złożone z obrazów i dziś chyba częściej niż kiedykolwiek obrazami myślimy. Łatwo nam przekazać słowa i opisać nimi obrazy, z których złożone jest nasze życie i pamięć. A jednak świat naszych przeszłości to także dźwięki i zapachy, które współtworzą charakter oraz wrażenie zapamiętanych chwil. W przeciwieństwie do obrazów dźwięki a także zapachy nie charakteryzują się długim trwaniem, trudno je opisać słowami, a jeżeli próbujemy to często szukamy ratunku w obrazie i trzech wymiarach np. mówiąc o dźwięku chropowatym, wysokim czy niskim. Historyczne obrazy naszych miast uwiecznione na widokówkach lub kartach albumów nic nie mówią nam o tym jak brzmiały. Widokówka dźwiękowa z górnośląskiego przemysłowego miasta miałaby wiele do zaoferowania. Tramwaje, wielojęzyczny gwar głosów, śpiewy, ulice wibrujące echem zakładów przemysłowych, zwierzęta na podwórkach i w chlewikach, pokrzykiwanie haderloka, orkiestry, wozy ciągnięte przez konie. Jak brzmiał śląski mikroświat – czy jesteśmy sobie dziś w stanie wyobrazić dźwięk ognia buzującego w żeleźnioku, cynową balię ciągniętą po dylówce, hasie wysypywane na śnieg, banka za oknem, buczenie maszyn z Kleofasa… Świat Gintera Pierończyka, świat Synka z familoka pełen jest zapomnianych obrazów i dźwięków. Nasze słuchowisko jest opowieścią zarówno o ich poszukiwaniu jak i niemożności ich odnalezienia. Jest apelem o utrwalanie i pielęgnowanie pamięci o tembrze głosu, skrzypieniu schodów, huczeniu maszyn, gdakaniu kur. Zapraszamy zatem do familoka prawdziwych i zmyślonych dźwięków. Do załęskiego domu pobrzmiewającego grudniowym echem minionych i tegorocznych, a może i przyszłych świąt Bożego Narodzenia.

„Synek z familoka” – słuchowisko na podstawie książki i wspomnień Gintera Pierończyka
Adam Kowalski – idea, scenariusz, reżyseria
Krzysztof Kiczek – reżyseria i realizacja dźwięku, montaż
Krzysztof Kurek – realizacja dźwięku, montaż
Aleksandra Rzepka – muzyka
Iwona Woźniak – współpraca artystyczna

OBSADA:
Ginter – Stefan Owczarek
Ginter Młody – Kajetan Woźniak
Kolega – Henryk Sodzawiczny
Babcia 1 – Bronisława Porembska
Babcia 2 – Magdalena Owczarek
Dziadek – Mateusz Dyszkiewicz (akordeon)
Hanys – Józef Ignasiak
Matka – Karolina Sosna
Ojciec- Łukasz Domin
Cieśla – Bartłomiej Garus
Kobieta – Beata Kniejska
Haderlok – Dominik Sodzawiczny
Dzieci – Dominik Owczarek/Anna Stolarczyk/Wiktoria Krasoń/Marta Kowalska/Wiktor Kowalski

Marlena Hermanowicz – producent wykonawczy
Słuchowisko zrealizowano przez Katowice Miasto Ogrodów Instytucję Kultury im. Krystyny Boche-nek w ramach projektu Axis Mundi. Piosenki ze środka świata.
Partnerzy: Teatr Naumiony, Fundacja Szafa Gra, Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach

Pokazy premierowe (6, 7 grudnia 2019 r.) zwieńczone spotkaniami z Ginterem Pierończykiem oraz realizatorami słuchowiska.

JASEŁKA PO ŚLĄSKU

„Jasełka po śląsku” to widowisko sceniczne, które opowiada historię Bożego Narodzenia w dość nietypowym klimacie. Zmagania biblijnej Marii i Józefa stały się inspiracją do stworzenia spektaklu właśnie w gwarze śląskiej. Tekst spektaklu przetłumaczyła na gwarę śląską jedna z aktorek Teatru „Naumiony” -Joanna Sodzawiczny.  Jasełka Teatru Naumiony to historia dobrego uczynku który niespodziewanie zmienia losy bohaterów. To przedstawienie miało być tylko jednorazową przygodą zespołu, jednak tekst i  emocje towarzyszące  pracy sprawiły że Jasełka na stałe weszły do repertuaru Naumionego, a później doczekały się również ekranizacji, którą możecie obejrzeć na YouTube.

 

SPEKTAKL „ODWOŁANY”

Spektakl z okazji otwarcia Stadionu Śląskiego to przewrotny hołd dla nowej śląskiej kultury (kultury „nowych Ślązaków”). „Odwołany” stawia Katowicom niewygodne pytania, które od lat domagają się odpowiedzi i które bez tej odpowiedzi wciąż pozostają. Czy nasza lokalna tożsamość jest czymś więcej niż tylko koszulką z nadrukiem w gwarze? Czy za sprawnie prowadzoną promocją miasta idzie równie sprawnie animowana i organizowana kultura? Co kryje się pod szumnymi sloganami „miasta muzyki”, „miasta ogrodów”, „miasta wielkich wydarzeń”? Jak długo można czekać na ukończenie remontów, na poprawę statusu dzielnic, na realną społeczną zmianę? Gdzie w pośród tego wszystkiego jest miejsce dla teatru? I co my wszyscy (widzowie, twórcy, organizatorzy) możemy z tym zrobić? Tekst: Paweł Świerczek

Spektakl został zrealizowany w ramach festiwalu Katowicka Runda Teatralna w 2017 roku i w konkursie otrzymał główną nagrodę festiwalu. Projekt był realizowany przy współpracy z Katowice Miasto Ogrodów.